vier dagen van de week
Nieuws Informatie Deelnemers Contact

 

week 10: 10 - 13 maart 2010

Lidwien Dister



Lidwien Dister
Wittevrouwensingel 12f
3581 GA Utrecht
lidwiendister@gmail.com
atelier: Asch van Wijckskade 28
3512 VS Utrecht


Profielen, reptielen etc.

Technieken: linodrukken, knipsels
Inspiratiebronnen: vanaf de 18e eeuw populaire kunst om een profiel van iemand te knippen, de knipsels van Matisse, schaduwbeelden op de muur.












Uitnodiging



Tentoonstelling

Scroll naar rechts >   


Kleinoden aan de wand

Wat een voorrecht toch om als een van de eersten nieuwe kunstwerken te mogen komen aanschouwen, enkel en alleen omdat ik uitverkoren ben om mijn gedachten daarover publiek te maken in het kader van deze bijzondere reeks korte tentoonstellingen in lunchroom Kolste.

Ik ontmoet een voormalig neerlandica, Lidwien Dister uit Utrecht, die na een tijdje in het onderwijs werkzaam geweest te zijn koos voor een kunstopleiding aan de AKI. Unieke combinatie is dat wat mij betreft. Om je te kunnen ontworstelen aan de structuur van het lesgeven en aan de structuur die de grammatica je nu eenmaal voorschrijft om je vervolgens in het diepe te storten van het creatieve beeldende proces. Natuurlijk, ook schrijvers zijn wat mij betreft kunstenaars, maar meer toch de creatieve geesten die van de structuur gebruiken maar ook, of liever juist en vooral, de structuur ondergeschikt weten maken aan de literaire creatie.

Het lijkt, als je lunchroom Kolste binnenkomt, een beetje op een ouderwets silhouettenkabinet. Uitgeknipte contouren van mensenhoofden in wie de aandachtige toeschouwer soms de silhouetten van een aantal Hengelose kunstenaars zal ontdekken. Donkere contouren tegen een lichte achtergrond, allemaal silhouetten van mensen uit de vriendenkring van de kunstenaar.

et woord silhouet stamt uit de 18de eeuw en de techniek is vernoemd naar de Franse minister van Financiën Etiënne de Silhouette. De goede man dankt zijn reputatie niet alleen aan zijn zuinigheid maar meer nog aan karikatuurknipsels die hij van zijn collega’s maakte tijdens kabinetsvergaderingen. Hadden we maar wat meer van die soort ministers vandaag de dag.

Een opperboekhouder die aan de basis stond van een nieuwe kunstvorm, dat geeft de burger moed en opent perspectieven. Vergis je niet, die kunstvorm ontstond echt, eerst nog als variatie op het borduurwerk van hofdames maar later serieus toegepast door grootheden uit de hedendaagse kunst. Henri Matisse bijvoorbeeld maakte maar al te graag gebruik van deze techniek. En ook vandaag de dag nog ondergaat de ‘knipkunst’ vernieuwende impulsen, door de inzet van jonge kunstenaars als bijvoorbeeld Ayuk Kuperus.

Maar Matisse vormt toch onmiskenbaar de inspiratiebron van Lidwien Dister. Opgeleid in grafische technieken heeft ze voor deze serie silhouetten niet gekozen voor de techniek van het knippen maar creëert ze die illusie door de linodruktechniek op een bijzondere manier toe te passen. ‘Kleinoden aan de wand’ zou mijn motto voor de tentoonstelling zijn. ‘Een nieuwe lente, een nieuw behang’ het motto van de tentoonstelling nu doet wat mij betreft de inhoud tekort.

Het voorrecht waar ik aan het begin van dit stukje over sprak heeft te maken met de ontmoeting met de kunstenaar, een inspirerende gebeurtenis, en de ontmoeting met het werk, een al even inspirerende gebeurtenis. Ook mocht ik kennismaken met niet bij Kolste getoonde kunst en daar heb ik meteen een prachtig kunstenaarsboek van aangeschaft voor de collectie van AkkuH.

De toevallige bezoeker zal kunnen genieten van toegankelijke silhouetten van mensenhoofden, met soms een herkenbaar dier er op of er naast. Heldere kleuren die een mooi contrast vormen met de donkere silhouetten. De kunstliefhebber vindt aanknopingspunten in de presentatie en zal zelf de kunsthistorische context wel invullen. Voor elk wat wils misschien wel. Toegankelijke kunst, gebruikmakend van een relatief eenvoudige druktechniek, waarmee door de hand van de kunstenaar een serie van esthetische perfectie getuigende beelden zijn ontstaan die werkelijk voor een prikkie te koop worden aangeboden. Het prijskaartje dat aan de individuele kunstwerkjes is geplakt maakt dat ik durft te veronderstellen dat Kolste deze week wel uitverkocht moet raken. Zoveel kwaliteit, zulk prachtig en toegankelijk werk, voor een fractie meer dan de kosten van het materiaal leveren een uitermate mooi verjaardagscadeau of presentje bij een andere gelegenheid op. Gauw naar Kolste dus want wie het eerst komt, die maalt ook het eerst.

Ronald Schulp

8 maart 2010